Naar de vulkanen in een rusty tin can on wheels - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van richardenleonieinamerika - WaarBenJij.nu Naar de vulkanen in een rusty tin can on wheels - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van richardenleonieinamerika - WaarBenJij.nu

Naar de vulkanen in een rusty tin can on wheels

Door: Richard & Leonie

27 Juni 2014 | Indonesië, Banyuwangi

Woensdag 25 juni 2014

Vandaag staat de lange reis per minivan op het programma naar de Bromo. Lonely Planet schrijft hierover:

“Minibus trips to the Bromo are very popular with travellers. However few enjoy the expererience as the route involves a long, slow overland journey in cramped conditions. Ten-hour journeys can take up to 13, and the air-conditioned bus promised turns out to be a rusty tin can on wheels”.

Laten we zeggen dat er niks aan deze beschrijving van Lonely Planet overdreven is. Airco zat er niet in de bus, aangezien we als laatste werden opgepikt mochten we voorin zitten, wat in hield dat we nauwelijks beenruimte hadden en Leonie geen gordel om kon doen, tel daarbij op een chauffeur die iedere auto voor hem wil inhalen, hetzij rechts over doorgetrokken strepen, hetzij links ook al was daar alleen een soort van berm en je kan je voorstellen dat we blij waren na 14 uur (!) en een rit van 400 km op onze plaats van bestemming te zijn.

Het guesthouse waar we sliepen stelde niet heel veel voor, een koude douche, een niet heel erg fris kamertje, maar goed het was ook maar voor een nachtje van 4 uur.

Donderdag 26 juni 2014

’s Ochtends gaat om 2:45 uur de wekker want vanochtend gaan we naar de Bromo vulkaan bij zonsopgang. Om 3:30 worden we opgehaald en vervolgens per jeep naar een uitkijkpunt gebracht om met een hoop andere toeristen naar de zonsopgang te kijken. Vanaf het uitkijkpunt worden we vervolgens gedropt nabij de Bromo vulkaan waar we na een pittig klimmetje op de kraterrand staan van deze bekende vulkaan. Allemaal indrukwekkend en de moeite van het vroege opstaan zeker waard.

Rond een uur of 8 worden we weer bij ons guesthouse gedropt waar we ontbijten en om 10 uur worden opgehaald en terug naar Probolinggo worden gebracht. Vanaf Probolinggo wordt iedereen weer netjes over de “rusty tin can on wheels” verdeeld en gaat onze reis verder naar de vulkaan Ijen.

Rond 16:00 uur komen we aan bij ons guesthouse, gebouwd in 1894 en laten we zeggen dat er nadien niet veel meer aan gedaan is, zonde! Na het avondeten gaan we om 20:30 uur naar bed, omdat we er om 0:45 uur alweer uit moeten voor de Ijen tour.

Vrijdag 27 juni 2014

Om 0:45 uur gaat de wekker dus alweer en gaan vertrekken we om 1:30 richting de Ijen vulkaan. Via een behoorlijk steil pad lopen we 3 km omhoog naar de kraterrand van deze vulkaan. Vanaf hier dalen we via een steil rotspad af naar beneden. Eerlijk gezegd een behoorlijk pittige, gevaarlijke afdaling in het donker. Wellicht ook maar beter ook dat het donker was, zodat je de steile afgronden naast je niet heel goed kon zien.

Na de afdaling komen we aan onderin de kraterrand waar arbeiders zwavelblokken winnen. Deze zwavelblokken worden in mandjes gedaan en door deze arbeiders over dat zelfde steile rotspad naar boven en vervolgens de berg af weggebracht. Een arbeider sjouwt zo’n 80 kg per keer mee! Indrukwekkend om te zien.

Wat nog indrukwekkender was, was het natuurverschijnsel van brandend zwavel in de kraterwand, blauw vuur! Erg mooi om dit verschijnsel midden in de nacht te kunnen zien. Deze tour was absoluut één van de hoogtepunten van onze vakantie!

Nadat we via hetzelfde steile rotspad weer omhoog geklommen zijn, hebben we de zonsopgang over het kratermeer kunnen bekijken. Daarna weer terug de bergaf en genieten van ons ontbijtje.
Rond 7:30 uur vertrok onze “rusty tin can on wheels” weer en werden we zo’n anderhalf uur later gedropt bij de veerhaven naar Bali.

Java was een mooi en interessant eiland om te bezoeken. Wat ons op viel is dat het een erg druk eiland is, zeg maar gerust overbevolkt (114 miljoen inwoners verdeeld over een eiland wat 3x zo groot is als Nederland); overal staan huisjes/hutjes langs de weg, de wegen zijn overvol, ieder stukje asfalt wordt benut door auto’s en heel veel scooters en motoren. Het meest ongerepte stukje Java hebben we gezien rondom de Ijen vulkaan, hier is nog echte jungle te zien en hebben we zelfs apen gespot.

Op Bali aangekomen (overtocht per ferry kost € 0,45 pp) zijn we met een soort van taxi naar het kustplaatsje Pemuteran in het noordoosten gereden waar we in een leuk guesthouse verblijven. Hier hebben we de autohuur en een snorkeltrip voor zaterdag geregeld en verder lekker uitgerust aan het zwembad.

• 27 Juni 2014 - 18:28

Pa&ma:

Heel mooi, maar je moet wel iets voor over hebben.
    Nemen jullie nog wel een paar dagen rust!!!
    Groetjes

• 27 Juni 2014 - 22:49

Rick&pris:

Wauw, klinkt allemaal super! Het lijkt ons wel een strijd om zo vroeg op te moeten staan...haha. Maar als we het zo lezen en de foto's zien, is het zeker de moeite waard. Geniet er nog van samen!

Groetjes,

Rick en Priscilla