Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van richardenleonieinamerika - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van richardenleonieinamerika - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Richard & Leonie

30 Juni 2014 | Indonesië, Lovina

Zaterdag 28 juni 2014

Vanochtend zijn we om 9:00 uur vertrokken om een dagje te gaan snorkelen. Samen met 4 andere toeristen (2 Duitsers en 2 Amerikanen) gingen we naar het eilandje Mejangan ten noordwesten van Bali gebracht. Een schitterende onderwaterwereld met mooi koraal en veel gekleurde tropische vissen. Waar we bij Perhentian Island (Maleisië) in het water werden gedropt en het zelf mochten uitzoeken, ging hier de instructeur mee en wees ons allerlei soorten vissen aan, die we zelf waarschijnlijk niet ontdekt zouden hebben, waaronder bijvoorbeeld Nemo, Murene, Koraalduivel (schorpioenvis). Absoluut de moeite waard en dat voor 300.000 Roepia pp (€ 18,50), inclusief lunch en drinken.

’s Middags om 14:00 uur waren we weer terug bij ons guesthouse, mooi op tijd want om 15:00 uur werd onze huurauto gebracht. Met de auto zijn we naar Lovina gereden, wel even wennen, aangezien ze hier net als tijdens onze reis in Thailand aan de linkerkant rijden. Nu was alleen het verschil dat we geen automaat maar een handgeschakelde auto hebben. Dit in combinatie met het drukke verkeer maakt het een leuke uitdaging.

In Lovina hebben we een lekkere cocktail bij een strandtentje gedronken, Rendang en een Beef Curry gegeten. We verbleven in een leuke homestay voor € 18,- per nacht. De dolfijnen toer die je van alle kanten aangeboden wordt, hebben we overgeslagen aangezien dit te toeristisch is en er een kritische kanttekening in de Lonely Planet staat m.b.t. het welzijn van de dolfijnen.

Zondag 29 juni 2014

Vanochtend zijn we met de huurauto op pad gegaan het binnenland van Bali in. Er zijn daar verschillende meren en Hindoeïstische tempels. De bewegwijzering op Bali is ronduit slecht; vaak staat er niks aangegeven, soms pas op de kruising zelf. Helaas misten we hierdoor een afslag naar één van de mooiste uitkijkpunten op de rijstvelden en keren kon helaas niet zo snel en was verderop helaas geen optie i.v.m. een lange file aan de andere kant van de weg. Wel hebben we ’s ochtends de Pura Ulun Danu tempel aan het Bratan meer bezocht, mooie Hindoeïstische tempel die half op het land en voor de helft op een eilandje staat. Hier brengen de Hindoe’s een offer voor het water wat voor vruchtbare grond op Bali zorgt.

’s Middags hebben we de Batur tempel bezocht, wat inmiddels ook te toeristisch geworden is. Nadat we kaartjes hadden gekocht beweerde een verkoopster dat we er zonder een strik om onze sarong niet in zouden komen, ze bleef ons maar achtervolgen en te dreigen dat we er echt niet in kwamen. Omdat we andere toeristen zonder deze strik wel naar binnen zagen gaan, bleven we weigeren. Op een gegeven moment waren we het zo zat dat we de entreekaartjes wilden inleveren en doorrijden. Toen was het opeens wel mogelijk om zonder strik naar binnen te gaan...Gevalletje valsstrik?

Hierna hebben we wat gegeten bij een restaurant met een geweldig uitzicht op de Gunung Batur vulkaan en op het Batur meer. Wat onderweg opviel was het enorme aantal Nederlandse en Duitse vlaggen, zelfs in afgelegen dorpjes, blijkbaar hun favoriete landen op het wk.
Daarna zijn we doorgereden naar het kustplaatsje Amed, waar we een leuke, nette homestay hebben voor maar liefst € 14,- per nacht, inclusief ontbijt.

’s Avonds zijn we heerlijk uiteten geweest bij een restaurantje in de buurt van onze homestay. Daarna was het even zoeken naar een plekje waar we Nederland – Mexico konden kijken, maar gelukkig op tijd gevonden.
Maandag 30 juni 2014

Aangezien het hier 6 uur later is en we dus na de wedstrijd van Oranje laat in bed lagen, zijn we er vanochtend maar wat later uitgegaan. Na het ontbijt zijn we eerst naar de Goa Lawah tempel gereden. Hier hebben we een korte rondleiding en uitleg over de Hindoeïstische rituelen gekregen.

Daarna zijn we doorgereden naar Blue Lagoon Beach in Padangbai, een leuk klein strandje met uitzicht op Lombok. Helaas verdween de zon om 16:00 uur achter de bergen en zijn we weer terug gereden naar Amed.

’s Avonds hebben we lekker gegeten in hetzelfde restaurantje als gisteren en dezelfde gerechten besteld aangezien deze overheerlijk waren; Leonie: Verse tonijn moot met een groene curry en Richard: Rendang.

Morgenochtend gaan we snorkelen bij Amed Beach en daarna waarschijnlijk door naar Kuta in het zuiden van Bali.